lørdag 11. juni 2011

Vaffler og hjulvisp:)

Jeg har lekt meg litt med vaffler i det siste.
Jeg har ikke helt dette med slump og smake til ting i finga så nå ville jeg prøve meg litt frem. Med unga og mannen som testkaniner hi,hi

Jeg er ikke den som er mest vaffelgal i verden, men noen vaffler skiller seg ut og er faktisk ganske gode. Noe jeg er glad i er sveler så jeg klarte å slumpe meg til vaffler med sveleoppskrift i bakhodet og de ble en slager:)

Jeg har notert meg oppskrifta så jeg husker hva som var digg;)
Den har jeg tenkt å dele med dere her;)



Milla`s vaffler
-6stk dverghønse egg/ tilsvarer 3vanlige egg
-3ss sukker
-5dl kulturmelk
-200gr smør (smelt det)
-5dl melk(lett)
-5dl sammalt hvetemel,fin
-5dl hvetemel
-4ts vaniljesukker
-2ts bakepulver
-0,5ts kardemomme
-0,5ts natron

Blir ca 20vaffler (litt usikker siden unga smaker før jeg er ferdig;) )

 Egg og sukker visper jeg godt med hjulvisp, deretter kulturmelka, smelter smøret og heller vanlige melka oppi så den ikke er så varm. Blander vaniljesukkeret, natron, kardemommen og bakepulveret inn i hvetemelet, rører det og det sammalte melet inn i det flytende. Setter det inn i kjøleskapet med litt plastfolie over i 20min før jeg begynner å steke.

Her går det mest i syltetøy eller smør/sukker på vafflene:)
Når jeg snubler over noen jordbær som er satt ned i pris i løpet av sommeren skal jeg lage rørt syltetøy. Det er jeg oppvokst med og jeg har laget det noen ganger etter jeg mistet mamman min. Sitti mange timer i barndommen på jordbæråkere å plukket og spist. Så lagde mamma syltetøy for vinteren. Min mann syns det er litt for søtt så i år skal jeg lage uten særlig sukker til ham;)

2 kommentarer:

  1. Mmmm, den oppskriften skal jeg straks notere meg ;)

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  2. Takk for det og i lige måde;)
    Håper oppskrifta faller i smak hos deg også:))))

    klem

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.